دسته‌بندی نشده

پارچه کرپ : پرده برداری از جذابیت این پارچه منحصربه فرد

پارچه کرپ (crepe fabric) چیست؟

پارچه کرپ روشی برای بافت یا فرآوری پارچه است که به ایجاد بافت منحصر به فرد، موج‌دار و سه‌بعدی منجر می‌شود. لباس‌ها و سایر منسوجات ساخته شده با پارچه کرپ، عموما ظریف بوده و برای مناسبت‌های تشریفاتی استفاده می‌شوند.

به‌طور سنتی، در بسیاری از فرهنگ‌های غربی، پارچه کرپ در زمان عزاداری توسط زنان پوشیده می‌شد، اما این رسم تا حد زیادی امروزه از مد افتاده است. سایر فرهنگ‌های سراسر جهان، انواع مختلفی از پارچه کرپ را در صنعت نساجی خود گنجانده‌اند و در برخی موارد، پارچه سنتی کرپ که هزاران سال به همان روش بافته شده است، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تاریخچه پارچه کرپ چیست؟

پارچه کرپ در طول تاریخ تمدن بشری، خاستگاه و دوره ی مشخصی ندارد. از آنجایی که ایده اصلی پشت این پارچه بسیار ساده است، بسیاری از فرهنگ‌ها در مراحل مختلفی از توسعه خود، نوعی از این پارچه را به کار گرفته‌اند. برای نمونه، زنان یونانی ارتدکس هنوز از کرپ برای عزاداری استفاده می‌کنند و فرهنگ‌های گوناگون در شبه قاره هند، این بافت را در لباس‌های سنتی‌شان به کار می‌برند.

در غرب، استفاده از پارچه کرپ خارج از حوزه لباس عزاداری، در قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا کرد. شرکتی به نام کورتولدز Courtaulds)) به سرعت تقریباً به طور کامل بر بازار تولید این منسوجات تسلط یافت و این شرکت شناخته‌شده در طول سال‌ها، با انواع مختلف بافت‌ها و مواد اولیه کرپ، آزمایش‌هایی انجام داد.

تاریخچه پارچه کرپ

خاستگاه تولید پارچه کرپ

ردیابی محل دقیق تولید این پارچه دشوار است، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان عمده نساجی در سراسر جهان، پارچه‌هایی با بافت کرپ تولید می‌کنند. اما برای پی بردن به خاستگاه این بافت، بهتر است به محل تولید مواد اولیه آن توجه کنیم.

ابریشم

چین: از لحاظ حجم، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ابریشم است، اما نقش ابریشم در فرهنگ هند بسیار پررنگ‌تر از جایگاه آن در همسایه شرقی کمونیست‌شان است. با توجه به اینکه چین به طور کلی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی منسوجات به شمار می‌رود، منطقی است که این کشور بیشترین ابریشم را نیز تولید کند.

هند: با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان ابریشم هند هنوز ابریشم را به همان شیوه‌ی نسل‌های گذشته تولید می‌کنند، در حالی که صاحبان کارخانه‌های چینی بیشتر احتمال دارد ابریشم خود را در شرایط نامناسب تولید کنند.

پارچه کرپ در گذر زمان

پشم

استرالیا: با اینکه چین تمایل دارد بزرگترین صادرکننده‌ی پشم جهان هم باشد، این عنوان به همسایه‌ی اقیانوس هندش، استرالیا، تعلق دارد. این مستعمره‌ی سابق جزایی بریتانیا، گوسفند بسیار بیشتری نسبت به جمعیت انسانی خود دارد، اما نسبت گوسفند به انسان در استرالیا اصلا قابل مقایسه با نیوزیلند نیست، جایی که مردم در برابر قیام گوسفندان کاملا ناتوان خواهند بود!

الیاف مصنوعی

چین: چین بزرگترین تولیدکننده‌ی الیاف مصنوعی در جهان است. برخی معتقدند که راهی ایمن و طبیعی برای تولید محصولات نساجی مصنوعی وجود ندارد. با وجود این، اکثر شرکت‌های تولیدکننده‌ی الیاف مصنوعی در چین از فرآیندهای تولیدی استفاده می‌کنند که به محیط زیست آسیب می‌رساند، کارگران را در معرض خطر قرار می‌دهد و به نابرابری اقتصادی گسترده، آزار و اذیت سیاسی و حتی نسل‌کشی به دست دولت چین دامن می‌زند.

جایگاه کرپ در دنیای امروز

امروزه، پارچه کرپ بیشتر در مد بالا و سایر انواع طراحی لباس‌های تزئینی کاربرد دارد. ارتباط مستقیم کرپ با لباس عزاداری مدت‌هاست که از بین رفته است و این امر باعث شده استفاده از این پارچه فراتر از کاربردهای سنتی آن گسترش یابد. کرپ که اغلب با انواع دیگر پارچه و بافت‌ها ترکیب می‌شود، دارای نمایه منحصربه‌فرد، سبک و بافت‌دار است که آن را برای لباس‌های روان و خنک بسیار کاربردی می‌کند.

در قرن بیست و یکم، اصطلاح «کرپ» چنان گسترده شده است که می‌تواند به انواع مختلفی از پارچه‌های بافت‌دار اشاره کند. حتی می‌توان گفت که پارچه کرپ معنای اصلی خود را از دست داده است، اما اشکالی ندارد، تعریف مدرن ما از کرپ مناسب‌تر است و از استفاده محصولات نساجی ارگانیک و ایمن، در هر کجا که ممکن است، حمایت می‌کند.

انواع مختلف پارچه کرپ

تنوع پارچه‌های کرپ بسیار زیاد است، اما در اینجا به چند نمونه‌ی جالب توجه اشاره می‌کنیم:

  • آئروفان: این نوع کرپ با بافت توری‌مانند در اواسط قرن نوزدهم محبوب بود. اگرچه دیگر تولید نمی‌شود، بسیاری از انواع کرپ مدرن ویژگی‌های این پارچه‌ی کلاسیک را تقلید می‌کنند.
  • ساتن کرپ (Bauté satin): این نوع کرپ فرانسوی با طراحی پیچیده‌ی بافت مورب همچنان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کرپ چینی (Canton crepe): این سبک منحصر به فرد از کرپ که در اصل منحصرا در چین تولید می‌شد، هنوز هم در بسیاری از لباس‌های سنتی آسیایی دیده می‌شود.
  • کرپ مازراتی (Crepe Maserati): این بافت نوعی پارچه‌ی کرپ با بافت ریز و ظریف است که از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ویسکوز تولید می‌شود. پارچه کرپ مازراتی به دلیل ایستایی و فرم‌پذیری عالی، چروک‌نخوری، رنگ‌پذیری بالا و قیمت مناسب، در بین تولیدکنندگان پوشاک بسیار محبوب است.
  • کرپ انگلیسی (Crepe anglaise): این نوع کرپ سیاه و سفید زمانی مترادف با سبک زندگی روستایی انگلستان بود. در دوران جنگ و تجارت، بریتانیایی‌ها و فرانک‌ها اغلب مصنوعات فرهنگی مانند مشتقات بافت کرپ را مبادله می‌کردند.
  • کرپ دِ سانتِ (Crepe de sante): این نوع کرپ که با نام «کرپ سلامتی» نیز شناخته می‌شود، بافت زبری دارد و رنگ نشده است.
  • کرپ بوگاتی (Crepe Bugatti): این نوع پارچه‌ی کرپ با بافت نسبتا ضخیم از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ویسکوز تولید می‌شود. پارچه کرپ بوگاتی به دلیل ایستایی و شکل پذیری خوب، عدم چروک پذیری، رنگ‌پذیری بالا و قیمت خوب، در بین تولیدکنندگان پوشاک جایگاه خاصی دارد.
  • کرپ‌لین (Crepeline): این نوع دیگر از کرپ‌های خاص قرن نوزدهم، به دلیل استفاده از فرآیندهای مختلف تولید نساجی مدرن شناخته شده است.
  • کرپون (Crepon): کرپون که عموما از پارچه‌های سنگین‌تر ساخته می‌شود، نوع برجسته‌ای از کرپ بود که در نیمه دوم قرن نوزدهم کاربرد فراوانی داشت.
  • کرپ فرانسوی (French crepe): این نوع پارچه که گاهی اوقات کرپ تخت نامیده می‌شود، به طور رایج در لباس زیر استفاده می‌شود.
  • پلیسه (Plisse): کرپ پلیسه تحت فرآیندهای شیمیایی خاصی قرار گرفته تا بافت چروک‌دار پیدا کند. این نوع کرپ در لباس‌های شبانه محبوب است.

انواع پارچه کرپ

چگونه پارچه کرپ ساخته می‌شود؟

برای تولید پارچه‌های پایه‌ای که در نهایت به کرپ تبدیل می‌شوند، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. تنها ویژگی متمایز این نوع پارچه، بافت آن است. بنابراین، طراحان و تولیدکنندگان نساجی، چه با الیاف طبیعی و چه با الیاف مصنوعی، روش‌های گوناگونی برای ایجاد جلوه‌ی چروک‌مانند کرپ ابداع کرده‌اند.

مراحل تولید نخ کرپ

تابیدن محکم: در فرآیندی به نام تابیدن محکم، الیاف نساجی به کار رفته در نخ، بسیار بیشتر از حد معمول تاب داده می‌شوند.

تابیدن S و Z متناوب: برای ایجاد بافت جهنده‌ی خاص نخ کرپ، از تاب‌های S و Z متناوب (همچنین شناخته‌شده به تاب راست و چپ) استفاده می‌شود. این تکنیک‌های ریسندگی متناوب، بدون توجه به نوع الیاف پارچه، منجر به ایجاد نخ کرپ می‌شوند.

پس از تولید نخ کرپ، می‌توان آن را رنگ کرد، فرآوری نمود و در نهایت برای تهیه‌ی لباس بافته شود. در برخی موارد، تولید محصولات نهایی کرپ ممکن است در همان کارخانه‌ی ریسندگی نخ انجام شود، اما معمولاً این کار بین دو شرکت مجزا تقسیم می‌شود.

لباس مجلسی با پارچه کرپ

کاربردهای پارچه کرپ چیست؟

به دلیل ظرافت ذاتی، این بافت پارچه عمدتا در روسری‌ها، لباس‌های شب و سایر لباس‌های سبک کاربرد دارد. کرپ پشمی دوام بیشتری نسبت به کرپ ابریشمی دارد و به همین دلیل می‌توان از آن برای لباس‌های ضخیم‌تر مانند ژاکت و لباس استفاده کرد.

دوخت لباس مجلسی با پارچه کرپ

یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از پارچه کرپ، لباس است. این پارچه به زیبایی روی سایر منسوجات می‌نشیند و به شکلی اغواکننده و لطیف روی بدن قرار می‌گیرد. با این حال، لباس‌های معمولی و روزمره به ندرت از کرپ ساخته می‌شوند. این پارچه لوکس عمدتا برای جلسات عکاسی مد، عروسی‌ها، جشن‌های مجلل و سایر رویدادهای مشابه خاص در نظر گرفته می‌شود.

برای اطلاع از هزینه و خرید پارچه کرپ طرح دار میتوانید به صفحه پارچه سرا فروشگاه یسنا چاپ مراجعه کنید و به سرزمین شگفتی های طرح و رنگ پارچه کرپ قدم بذارید. در پارچه فروشی آنلاین یسنا چاپ فرایند چاپ طرح دلخواه روی پارچه کرپ ، بر روی پارچه های کرپ بوگاتی و کرپ مازراتی انجام میشود که هم تضمین کیفیت پارچه و همین ضمانت ماندگاری رنگ پارچه را دارا میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *