دسته‌بندی نشده

30 مدل پارچه که باید بشناسید

انواع مدل پارچه

تصمیم‌گیری در مورد خرید و انتخاب نوع پارچه بسیار مهم است زیرا پارچه‌ها دارای کیفیت‌های مختلفی هستند که از الیاف طبیعی و مصنوعی گرفته تا پارچه‌های بافتنی متغیر هستند. هر پارچه کاربرد خاص خود را دارد و برای تولید محصول متفاوتی کاربرد دارد. در قسمت دوم این مقاله معرفی انواع مدل پارچه همراه ما باشید تا با سایر پارچه­ های پرکاربرد آشنا شوید.

انواع مدل پارچه

پارچه متقال (Calico fabric)

پارچه متقال

این نوع پارچه به نسبت ضخیم و تراکم نخ­‌های تاروپود آن زیاد است. رنگ­‌پذیری خوبی ندارد و در رنگ­‌های سفید و شیری موجود است. این نوع پارچه برای تن­پوش مناسب نیست و بیش‌تر برای روبالشی و ملحفه و غیره استفاده می­‌شود. کاربرد رایج دیگر این مدل پارچه برای « پاترون » است.

پارچه چیت (Chintz fabric)

پارچه چیت

این مدل پارچه،­ بسیار سبک با تراکم کم تاروپود و در دو نوع ساده و طرح دار موجود، و برای لباس راحتی مردانه و زنانه، بسیار مناسب است.

پارچه شنیل – نخی (Chenille fabric)

پارچه شنیل - پارچه نخی

شنیل هم  نوعی پارچه نخی است و هم پارچه‌ای که باعث تولید مواد نرم می‌شود. پارچه‌ها هنگام ایجاد نخ ، که شبیه فضای بیرونی مبهم کاترپیلار است ، به‌طور هدفمند انباشته می‌شوند. شنیل همچنین پارچه ای بافته شده است که می توان از انواع الیاف مختلف از جمله پنبه ، ابریشم ، پشم و ریون تهیه کرد.

پارچه کرپ (Crepe fabric)

پارچه کرپ

در مقاله ای جداگانه پارچه مازراتی و پارچه بوگاتی ، 2 مدل از پارچه کرپ را معرفی کردیم اما به طور خلاصه کرپ یک پارچه ابریشمی ، پشمی یا مصنوعی است که ظاهری برجسته و چین دار دارد. کرپ معمولاً پارچه ای با وزن سبک تا متوسط است. از پارچه کرپ می توان برای تهیه لباس هایی مانند کت و شلوار ، بلوز ، شلوار و موارد دیگر استفاده کرد. این مدل پارچه همچنین در دکوراسیون منزل برای مواردی مانند پرده ، در و پنجره و بالش محبوب است. در فروشگاه اینترنتی یسنا چاپ پارچه های طرحدار با جنس کرپ مازراتی و کرپ بوگاتی با ضمانت کیفیت و ماندگاری رنگ برای فروش ارائه می شود.

پارچه بوم (Canvas fabric)

پارچه بوم

پارچه ای بافته ساده است که معمولاً از نخ پنبه ای سنگین و تا حدی از نخ کتان ساخته می شود. پارچه بوم به دوام ، محکم و سنگین بودن معروف است. با ترکیب پنبه با الیاف مصنوعی ، بوم می تواند در برابر آب مقاوم یا حتی ضد آب شود ، و آن را به یک پارچه عالی در فضای باز تبدیل کند.

پارچه داماسک (Damask fabric)

پارچه داماسک

داماسک پارچه ای برگشت پذیر و دارای طرح ژاکارد است ، به این معنی که الگو به جای اینکه روی آن چاپ شود ، در پارچه بافته می شود. طرح این مدل پارچه از طریق بافت ایجاد می شود ، که ترکیبی از دو روش مختلف بافت است. این طرح با استفاده از یک ساتن بافته می شود ، در حالی که پس زمینه از طریق یک بافت ساده ، ماسوره یا ساتن به دست می آید. الگوهای داماسک می توانند چند رنگ یا تک رنگ باشند.

پارچه ساتن (Satin fabric)

پارچه ساتن زرد

پارچه ساتن پارچه‌ای صاف و براق است که با استفاده از بافت ساتن تولید می‌شود و در آن تارها توسط پود فقط در فواصل زمانی مشخص حلقه می‌شوند. ساتن معمولاً سطحی براق و پشتی کدر دارد. ساتن در گذشته از ابریشم ساخته می‌شد و بسیار گران بود و فقط توسط طبقات بالا و خانواده سلطنتی استفاده می‌شود اما  امروزه نسخه‌های مصنوعی مقرون‌به‌صرفه این جنس پارچه در رنگ­های مصنوعی و پلی‌استر در دسترس هستند، در پارچه فروشی آنلاین یسنا چاپ تمام طرح های موجود در پارچه سرا قابلیت چاپ بر روی پارچه ساتن آمریکایی و ساتن ال ایکس را با بهترین کیفیت دارا هستند.

پارچه توری (Lace fabric)

پارچه توری

توری پارچه ای ظریف است که از نخ  ساخته می شود و با طرح ها و الگوهای بافت باز ایجاد می شود که از طریق روش های مختلف ایجاد می شود. پارچه توری در ابتدا از ابریشم و کتان ساخته می شد ، اما امروزه از نخ پنبه و الیاف مصنوعی استفاده می شود. این مدل پارچه تزئینی است که برای موارد مختلفی از جمله   تزئین لباس و وسایل دکوراسیون منزل استفاده می شود. این مدل پارچه به طور سنتی یک پارچه لوکس در نظر گرفته می شود ، زیرا ساخت آن به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد.

پارچه چمبری (Chambray fabric)

پارچه چمبری

چمبری که اغلب با جین اشتباه گرفته می شود، یک پارچه ساده بافته شده با نخ رنگی در تار و نخ سفید در بافت است، به روشی مشابه که جین دارای تار نیلی و تارهای پود سفید است. تفاوت چمبری با جین در این است که جین به صورت جناغی بافته می شود. Chambray اولین بار در اواسط دهه 1500 در شمال فرانسه بافته شد و اغلب برای پیراهن و دستمال از آن استفاده می شود.

پارچه لینن (Linen fabric)

پارچه لینن

لینن پارچه ای از جنس کتان و بسیار سبک می باشد که از گیاه کتان ساخته می شود. ملحفه نوعی متداول از این جنس است که برای حوله ، سفره، دستمال و روکش تخت استفاده می شود. از این پارچه برای لایه داخلی کت هم استفاده می شود که به آن آستری می گویند. لینن پارچه ای فوق العاده جاذب و قابل تنفس است که برای لباس های تابستانی یکی از گزینه های ایده آل می باشد.

پارچه پنبه آلی (Organic cotton fabric)

پارچه پنبه آلی

پنبه ارگانیک با استفاده از روش هایی که تأثیر کمی بر محیط زیست دارد و از گیاهان غیر اصلاح شده ژنتیکی استفاده می کند و بدون استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی مصنوعی مانند کود یا آفت کش کشت می شود. اگرچه قیمت پنبه ارگانیک بالاتر از معادل سنتی است، اما محصولات جانبی این مدل پارچه هوای پاک‌تر، آب حفاظت‌شده، خاک خالص‌تر و مواد شیمیایی سمی کمتری هستند.

پارچه نئوپرن (Neoprene fabric)

پارچه نئوپرن

نئوپرن یک لاستیک مصنوعی است که معمولا برای انواع کاربردهای خارجی و دریایی استفاده می شود. از آنجایی که نئوپرن  پارچه ای ضد آب است، در تولید لباس های غواصی بسیار محبوب است. نئوپرن همچنین انعطاف پذیری خود را در محدوده دمایی گسترده ای حفظ می کند در حالی که یک ماده عایق است. نئوپرن همچنین در مد، به عنوان جایگزین نازک تری برای آنچه در لباس های عملی یافت می شود، استفاده می شود. نئوپرن در اوایل دهه 30 میلادی توسط کمپانی معتبر دوپونت(Dupont) به عنوان جایگزین لاستیک طبیعی تولید گردید.نئوپرن از دسته پارچه های گردباف دو رو بوده که قابلیت تحمل دما از 45- تا 13 درجه سانتیگراد را دارا می باشد.ضخامت این مدل پارچه متنوع بوده اما معمولا از 3 تا 5 میلیمتر می باشند.

پارچه نایلون (Nylon fabric)

پارچه نایلون

نایلون یک نام عمومی برای خانواده ای از پلیمرهای مصنوعی است. در زمان جنگ جهانی دوم در زمانی که ابریشم به کالایی کمیاب تبدیل شده بود، نایلون به عنوان جایگزینی برای ابریشم برای ساخت چتر نجات مهم شد. از نایلون برای ساخت وسایلی مانند چادر، طناب و پانچو برای نیروهای مسلح نیز استفاده می شد. امروزه، این مدل پارچه یک ماده محبوب است که برای ساخت کت های بامبپر در صنعت مد استفاده می شود.

پارچه پوپلین (Poplin fabric)

پارچه پوپلین

پوپلین یک بافت ساده قوی از هر الیاف است. پوپلین در ابتدا از یک تار ابریشم و یک پود پشمی تشکیل شده بود، اما امروزه با پشم، پنبه، ابریشم، ابریشم مصنوعی یا پلی استر ساخته می‌شود. در جنگ جهانی دوم، پوپلین ماده اصلی برای یونیفرم‌های ارتش بریتانیا و ایالات متحده بود. به دلیل وزن، استحکام و روکش ابریشمی، پوپلین معمولاً در تولید پیراهن های رده بالا یافت می شود.

پارچه جاجیم (Kilim fabric)

پارچه جاجیم

جاجیم از نخ های رنگی و ظریف پشمی یا پنبه ای یا ترکیبی از این دو به دست می آید. جاجیم از مجموعه ای از تار و پود ساخته شده که فضای بیرونی بسیار منحصر به فردی دارد. این مدل پارچه را می توان در انواع الیاف از جمله پنبه، ابریشم و ریون تهیه کرد.

پارچه کالیکو (Chiffon fabric)

پارچه کالیکو

کالیکو جز منسوجات ساده بافت است که از پنبه سفید نشده و اغلب کاملاً فرآوری نشده ساخته می‌شود . کالیکو از منشاء هندوستان برای اولین بار در سال 1630 به انگلستان آمد. کالیکو ارزان است و بنابراین انتخاب خوبی برای الگوهای نمونه اولیه یا نمونه لباس است. این مدل پارچه به طراحان اجازه می‌دهد تا لباس‌های خود را بدون نیاز به خرید مواد گران‌قیمتی که ممکن است برای چنین لباسی نیاز داشته باشد، تبلیغ کنند.

پارچه شیفون (Chiffon fabric)

پارچه شیفون

شیفون پارچه‌ای سبک و شفاف است که در اصل از ابریشم ساخته می‌شد تا اینکه نایلون در سال 1938 اختراع شد. نوعی شیفون که معمولاً در مد زنانه استفاده می‌شود، اغلب در لباس‌های لوکس مانند لباس شب یا لباس زیر استفاده می‌شود. شیفون به دلیل بافت نیمه مشبک بسیار سبک است و ظاهری شفاف دارد. با این حال، یک نکته منفی برای این مدل پارچه این است که تا حدودی احساس خشن بودن می­دهد و خیلی نرم و لطیف نیست.

پارچه فلانل (Flannel fabric)

پارچه فلانل

فلانل یک پارچه بافته نرم است که اغلب از پشم، پنبه یا الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. تاریخچه این مدل پارچه به قرن شانزدهم در ولز برمی گردد، نسخه های اولیه ضخیم و محکم و گرم بودند. سطح پارچه های فلانل برس زده می شود تا ظاهری جذاب به آن ببخشد.

پارچه آکسفورد (Oxford fabric)

پارچه آکسفورد

آکسفورد نوعی پارچه پیراهنی بافته شده با تار و نخ های پود است. اغلب رشته‌هایی که در یک جهت اجرا می‌شوند رنگی هستند، در حالی که رشته‌های در جهت مخالف سفید هستند و در نتیجه ظاهری دو رنگ به وجود می‌آورند. پیراهن های یقه دکمه دار از نظر ظاهری معمولی تر، معمولا از پارچه های آکسفورد ساخته می شوند.

پارچه مودال (Modal fabric)

پارچه مودال

مودال پارچه ای نیمه مصنوعی بوده که از پالپ درخت راش ساخته می شود و در درجه اول برای لباس زیر و لباس خواب، ملحفه و حوله مورد استفاده قرار می گیرد. مودال اغلب برای استحکام بیشتر با الیاف دیگری مانند پنبه و اسپندکس ترکیب می شود و به دلیل احساس نرم و گران بودن، نوعی پارچه مجلل به حساب می آید زیرا گران تر از پنبه یا ویسکوز است.

پارچه چلوار (Muslin fabric)

پارچه چلوار

این نوع پارچه، سبک، خنک، به طور معمول به شکل طرح­‌دار و گل­‌دار و برای تهیه لباس مناسب است. از آن پیراهن، زیرجامه، ملحفه و روبالشی تهیه می­‌کنند. چلوارهای سفید و روشن به دلیل تراکم تار و پود بیش‌­تر، کم­تر برای دوخت لباس استفاده می­‌شوند.

پارچه جین (Denim fabric)

پارچه جین

جین یک پارچه جناغی بادوام است که به عنوان ماده ای برای تولید لباس­های کار محبوبیت پیدا کرد. جین معمولاً به رنگ آبی است . در این پارچه  نخ‌های تار با استفاده از نیلی رنگ می‌شوند و نخ‌های پود سفید باقی می‌مانند و در یک طرف به رنگ آبی منحصربه‌فرد می‌رسند. جین معمولاً از 100٪ پنبه ساخته می شود، همچنین می توان آن را با الاستین مخلوط کرد تا به پارچه ای سفت و سخت تبدیل شود.

پارچه کتان (Cotton fabric)

پارچه کتان

کتان از الیاف مختلف و در درجه اول از الیاف طبیعی گیاهان ( سلولز) تشکیل شده است که یک ترکیب آلی نامحلول برای ساختار گیاه بوده و ماده ای نرم و کرکی می باشد . اصطلاح کتان به بخشی از گیاه پنبه گفته می شود که طی جوشیدن تشکیل شده و پارچه ای نرم و بادوام برای لباس های روزمره ای چون پیراهن و ملحفه محسوب می شود . چاپ های پنبه ای و مواد جامد برای هر دو طرح این مدل پارچه موجود هستند.

پارچه گینگهام (Gingham fabric)

پارچه گینگهام

گینگهام یک پارچه پنبه ای یا پارچه پنبه ای ترکیبی است که با نخ رنگ شده تولید می شود. بافت به کار رفته برای تولید این پارچه ساده بوده و از الگوی شطرنجی برای دوخت آن استفاده می کنند. گینگهام معمولاٌ از الگوی دو رنگ طراحی می شود. از الگوهای معروف آن می توانیم به قرمز، سفید و یا آبی، سفید اشاره کنیم.

Gingham از کلمه مالایی genggang یا “راه راه” گرفته شده است ودر قرن هفدهم به اروپا و بعداً به ایالات متحده آمریکا صادر شد.  این مدل پارچه در ابتدا یک نوار رنگی معمولی داشت، اما بعداً به عنوان الگوی چک یا چهارخانه آشنا ظاهر شد که معمولاً امروزه می بینیم.

پارچه کتان فرانسوی (French linen fabric)

پارچه کتان فرانسوی

فرنچ تری به گونه ای بافته شده است که دارای حلقه هایی در داخل پارچه باشد و حس بسیار نرم و لطیفی به آن بدهد. فرنچ تری اغلب به شکل 100% پنبه ای به عنوان جایگزینی برای پشم گوسفند پنبه ای برای برندهای درجه یک که به دنبال تولید لباس های ورزشی، گرمکن و هودی لوکس هستند، استفاده می شود. فرنچ تری همچنین می تواند با الاستین ترکیب شود تا یک پارچه کشسان ممتاز ایجاد شود که مورد علاقه برندهای اکتیو لباس است. این پارچه مناسب برای ساخت لباس زیر، لباس های استراحت، پیراهن، لباس های کودک و محصولات، hoodies، لباس کار و مانند این است.

پارچه چرم (Leather fabric)

پارچه چرم

در حالی که چرم یک منسوجات بافته نیست، بسیاری از افراد آن را اولین پارچه می دانند. چرم ماده ای بادوام و انعطاف پذیر است که از دباغی پوست خام حیوانات ایجاد می شود. پوست حیوانات برای اولین بار در دوران ماقبل تاریخ شناسایی شد، زمانی که انسان اولیه شروع به استفاده از اشکال این مدل پارچه برای لباس و پناهگاه در برابر شرایط سخت کرد. امروزه از این مدل پارچه در لباس هایی با کارکرد خاص مانند لباس موتور سیکلت یا دردنیای مد مانند کت استفاده می شود.

پارچه ژورژت (georgette fabric)

پارچه ژورژت

ژورژت نوعی پارچه کرپ است که به طور معمول از ابریشم خالص ساخته می شود اما امروزه از الیاف مصنوعی چون ریون، ویسکوز و پلی استر نیز تهیه می شود. این پارچه از نخ های بسیار پیچیده ای ساخته شده است. ژورژت از شیفون درخشندگی و ارتجاع کمتری داشته و کمی سنگین تر است.

پارچه پیکه (Suede fabric)

پارچه پیکه

این مدل پارچه نوعی پارچه بافتنی است که سطح آن متخلخل کم رنگ است. درست مانند لانه زنبوری که قابل تنفس تر، خشک و قابل شستشو تر از پارچه بافتنی معمولی است.

شناسایی پیکه  به دلیل بافت خاصش آسان است، بنابراین برخی از مردم آن را “کاج لوب” می نامند. پارچه پیکه عرق را جذب می کند و به راحتی تغییر شکل نمی دهد. همچنین به خوبی رنگ می شود و در حین شسشتشو رنگ آن از بین نمی رود.  پیکه دارای ویژگی های تنفس فوق العاده است و به دلیل سبک بافت، تعریق را نیز به خوبی پنهان می کند. پیکه معمولاً از 100٪ پنبه یا ترکیبی از الاستین برای کشش ساخته می شود و برای پیراهن و تیشرت کاربرد دارد.

پارچه جیر (Suede fabric)

پارچه جیر

جیر سطح داخلی پوست حیوانات است که در قسمت زیرین چرم قابل مشاهده است و حسی مخملی به دست می دهد. این مدل پارچه یکی از جذاب ترین پارچه ها است که می تواند برای اکسسوری ها و لباس های مختلف استفاده شود. اصطلاح جیر از یک کمپین تبلیغاتی فرانسوی در سال 1859 می آید که با جزئیات «gants de Suède» که به «دستکش های سوئدی» ترجمه می شود، آمده است.

 پارچه ترمه (Termeh fabric)

  پارچه ترمه

ترمه نوعی پارچه پشمی است که از پوست بز و بزهای پشمی تهیه می شود. این مدل پارچه یک الیاف طبیعی است که به دلیل احساس بسیار نرم و عایق بندی بسیار معروف است. الیاف بسیار ظریف و خاصی هستند که تقریباً مانند پارچه ابریشمی در لمس احساس می شوند. ترمه نسبت به پشم گوسفند گرم و سبک تر است. اغلب ترمه از مخلوط پشم ساخته می شود و با انواع دیگر پشم مانند مرینو مخلوط می شود تا به آن وزن بیشتری ببخشد ، زیرا الیاف این مدل پارچه بسیار ریز و نازک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *